Почитаем прессу
Чи потребують аграрії державної підтримки
Наразі ведеться багато дискусій навколо теми державної підтримки в аграрному секторі. Прихильники як збереження, так і скасування податкових пільг та механізмів підтримки наводять аргументи без відповідної доказової бази або певною мірою маніпулюючи фактами, переслідуючи свої цілі. В умовах, коли бізнес зацікавлений у збереженні пільг, а держава – здебільшого в заощадженні коштів, справедливо розсудити ці дві сторони могли б науковці, аграрні економісти, але їхня активність, на жаль, залишається досить низькою. Науковці з Лейбніц-інституту аграрного розвитку в країнах із перехідною економікою (ІАМО, Німеччина) пропонують читачам Forbes ознайомитися з основними тезами дослідження щодо впливу держпідтримки сільського господарства на продуктивність с/г підприємств.
Після набуття Україною незалежності в сільському господарстві почався тривалий період занепаду – обсяги виробництва до 1999 року знизилися на 70%. Зважаючи на обмеженість бюджетних коштів на підтримку сільського господарства, для аграріїв було введено фіксований с/г податок (ФСП, нині – єдиний податок 4-ї групи), який сплачується з одиниці земельної площі залежно від продуктивності землі, та спеціальний режим податку на додану вартість (спецПДВ), який дозволяє не сплачувати ПДВ до бюджету, а використовувати його для закупівлі матеріальних ресурсів.
Пільгове оподаткування для вітчизняних агаріїв вводили в кілька етапів у 1999-2001 роках, після чого і почали зростати обсяги виробництва в середньому на 10% на рік. Але не можна сказати, що відновлення обсягів виробництва відбувається виключно завдяки пільгам. Учасникам колективних підприємств було виділено землю (яку далі було переважно здано в оренду), діяли різні цінові інтервенції, збільшилися інвестиції, міжнарожні компанії виходили на вітчизяний ринок (постачальники ресурсів виробництва, трейдери, транснаціональні виробники) тощо. Сукупність перелічених факторів різною мірою змінювала середовище функціонування аграрних компаній. Науковці з Лейбніц-інституту аграрного розвитку в країнах із перехідною економікою (ІАМО, Німеччина) досліджували, як вплинула саме державна підтримка у вигляді прямих субсидій та спецПДВ на продуктивність українських сільськогосподарських компаній. Повний текст дослідження незабаром з’явиться на сайті інституту.
Основне зростання обсягів виробництва припадає на 2008-2013 роки. Цей період і було обрано для аналізу. Останніми роками саме спецрежим ПДВ став основним механізмом підтримки агровиробників. Так, якщо 2008 року пряма підтримка становила 57% державної підтримки с/г підприємств (пряма підтримка + ПДВ), то 2013 року – лише 5%. Така ситуація склалася через суттєве зменшення обсягів прямої державної підтримки (у рослинництві – на 96%, у тваринництві – на 87%). Проте якщо у рослинництві «втрачені» обсяги компенсувалися збільшенням обсягів повернення ПДВ (+258%), то у тваринництві загальна підтримка все ж зменшилася на 35%.
У рослинництві пряма підтримка мала негативний ефект на продуктивність агропідприємств. У середньму зростання прямих субсидій на 1% призводило до зниження продуктивності на 0,001%. Ці цифри можна доступніше пояснити на прикладі середнього по Україні підприємства. Наприклад, умовна компанія компанія отримувала 34 тис. грн прямих субсидій для виробництва продукції рослинництва і виробляла рослинницької продукції на 8,8 млн грн. Протягом аналізованого періоду компанія використовувала пряму підтримку переважно так , що додаткове її збільшення на 340 грн (+1%) призводило б до зменшення обсягу виробництва рослинницької продукції у грошовому еквіваленті на 88 грн (-0,001%).
Рослинництво
Середнє підприємство 2008-2013 років | Зміна показника, % | Зміна показника після збільшеня підтримки (суми акумуляції) на 1% | ||
Приклад 1 – збільшення прямої підтримки у с/г підприємствах | Пряма підтримка, тис. грн |
34 | +1 | +0.34 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 8800 | -0.001 | -0.088 | |
Приклад 2 – збільшення суми акумульованого ПДВ у с/г підприємствах | ПДВ, тис. грн | 251 | +1 | +2.51 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 8800 | +0.003 | +0.26 | |
Приклад 3 – збільшення суми акумульованого ПДВ у незалежних підприємствах | ПДВ, тис. грн | 212 | +1 | +2.12 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 6500 | +0.002 | +0.13 | |
Приклад 4 – збільшення суми акумульованого ПДВ у холдингових підприємствах | ПДВ, тис. грн | 641 | +1 | +6.41 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 31000 | +0.006 | +1.86 |
Також варто зауважити, що продуктивність використання прямої підтримки змінювалася з часом. Якщо 2008 року, коли прямі субсидії отримали майже 6200 підприємств, вона мала позитивний вплив (+0,004%), то далі ефект змінився на протилежний, що може свідчити про:
- неефективне використання підприємствами наданих коштів;
- високі транзакційні витрати при отриманні та/чи адмініструванні субсидій (включаючи можливий корупційний елемент).
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2008-2013 |
|
Обсяг прямої держпідтримки в рослинництві, млн грн |
883 |
177 |
429 |
213 |
157 |
50 |
1908 |
Кількість підприємств, що отримували субсидії |
6228 |
399 |
1144 |
348 |
537 |
112 |
8768 |
% підприємств, що отримували пряму підтримку рослинництва |
67% |
4% |
12% |
4% |
6% |
1% |
16% |
Обсяг прямої підтримки рослинництва на га, грн – загалом |
52 |
10 |
25 |
12 |
9 |
3 |
18 |
Обсяг прямої підтримки рослинництва на га, грн – серед підприємств, що отримували субсидії |
63 |
178 |
121 |
300 |
99 |
211 |
90 |
У випадку акумуляції ПДВ у рослинництві ситуація обернена – збільшення суми акумульованого ПДВ на 1% призводило до зростання продуктивності на 0,003%. При цьому холдингові компанії використовували акумульований ПДВ продуктивніше: 1% зростання суми ПДВ приносило їм 0,006% зростання продуктивності, тоді як незалежним підприємствам – лише 0,002%.
Щодо розміру підприємств, найпродуктивніше використовували пряму підтримку малі підприємства, менш як 434 га (+0,004%). Цей результат також варто розглядати з погляду, що прямі субсидії у малих підприємствах мають більшу частку у структурі доходів, а також що результат виробництва у більших підприємств меншою мірою залежить від субсидій через більшу технологічність виробництва та кращий доступ до капіталу. Холдингові компанії також становили незначну частку серед підприємств, що отримували рослинницькі прямі субсидії (від 4 до 10% в загальній кількості підприємств).
Ефект від спецПДВ також знижувався з часом, але позитивно впливав на продуктивність (0,003-0,006%).
У твариннництві і пряма державна підтримка і акумуляція ПДВ мали позитивний вплив на продуктивність, але на відміну від рослинництва їх ефект протягом аналізованого періоду зростав.
Тваринництво
Середнє підприємство 2008-2013 років | Зміна показника, % | Зміна показника після збільшеня підтримки (суми акумуляції) на 1% | ||
Приклад 1 – збільшення прямої підтримки у с/г підприємствах | Пряма підтримка, тис. грн |
44 | +1 | +0.44 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 12000 | +0.001 | +0.12 | |
Приклад 2 – збільшення суми акумульованого ПДВ у с/г підприємствах | ПДВ, тис. грн | 166 | +1 | +1.66 |
Вартість виробленої продукції, тис. грн | 12000 | +0.001 | +0.12 |
Деякі наукові праці свідчать, що субсидії загалом мають здебільшого негативний вплив на розвиток сільського господарства, проте варто також враховувати, що такі дослідження проводилися переважно у розвинених країнах. Україна ж має перехідну економіку, а отже, середовище ведення агробізнесу має свої специфічні особливості. Чи не головною відмінністю є доступ до капіталу.
У випадку розвиненої економіки доступ до зовнішніх ресурсів простіший, і тоді виробник, отримуючи субсидії, може розцінювати їх просто як джерело додаткового доходу, і в нього може зменшуватися здатність оцінки ризиків. У разі України доступ до фінансування важчий, що може стимулювати виробників використовувати надану підтримку ефективніше і продуктивніше.
Цю гіпотезу науковці надалі перевірятимуть. Також варто зауважити, що отримані результати треба враховувати при формуванні аграрної політики, але їх не можна розцінювати як основу для ухвалення рішення, оскільки продуктивність є лише одним із показників, що відображає ефект від субсидування. Надалі в ІАМО здійснюватиметься моделювання, що допоможе побачити реальний вплив скасування/зміни системи підтримки на сільське господарство.
*Дослідження було підготовано науковими співробітниками ІАМО. Ігор Остапчук, Альфонс Бальманн, Ярміла Кьортіс, Тарас Гагалюк
Ігор Остапчук, докторант ІАМО
Источник: Forbes.net.ua