Пресс-релизы

Размер текста
03.07.2012

Пропозиції Моторного (транспортного) страхового бюро України до органів державної влади щодо законопроекту № 10626

Президія МТСБУ на засіданні 26.06.2012 обговорила проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" щодо органів управління Моторного (транспортного) страхового бюро України", внесеного народним депутатом України Єдіним О.Й. № 10626 від 15.06.2012., та затвердила пропозиції щодо нього.

Засвідчуємо Вам свою повагу та звертаємося у зв’язку з реєстрацією у Верховній Раді України проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" щодо органів управління Моторного (транспортного) страхового бюро України" (надалі – Законопроект), внесеного народним депутатом України Єдіним О.Й. № 10626 від 15.06.2012.

Законопроект передбачає зміну порядку формування органів управління і контролю МТСБУ, перерозподіляє між ними функції, позбавляючи страховиків – членів Бюро та їх представників прав управління справами Бюро.

МТСБУ як об’єднання страховиків відповідно до Статуту, погодженого з  Держфінпослуг, спрямовує свою діяльність на захист інтересів своїх членів та інших учасників ринку послуг обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, При цьому МТСБУ забезпечує врахування і захист інтересів інших учасників цього виду страхування, в т.ч. і потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах. Саме для збалансування цих двох напрямків діяльності  Бюро - захисту  інтересів членів Бюро та гарантування соціальної функції цього виду страхування, має бути забезпечено збалансовану структуру органів управління і контролю, що було досягнуто діючим Законом України Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (надалі – Закон) і Статутом МТСБУ.

Сьогодні страховики вирішують найголовніші питання діяльності об’єднання на загальних зборах страховиків – членів МТСБУ та через їх представництво у Президії МТСБУ, яка здійснює загальне керівництво діяльністю об’єднання, і, зокрема, формує за погодженням з Координаційною радою склад Дирекції МТСБУ, яка здійснює оперативне керівництво діяльністю об’єднання. З іншого боку Координаційна рада МТСБУ здійснює нагляд та контроль за діяльністю МТСБУ.

Законопроектом пропонується склад Координаційної ради МТСБУ визначити не Статутом МТСБУ, а законом, сформувавши таким чином, щоб до його складу входили представники різних центральних органів виконавчої влади України, які мають відношення до впровадження зазначеного виду страхування, та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
В одній з попередніх редакцій цього Закону 2004 року вже передбачалося включення до складу Координаційної ради трьох представників від Кабінету Міністрів України та чотирьох народних депутатів України - представників від Верховної Ради України, кандидатури яких затверджуються відповідно рішенням Кабінету Міністрів України та постановою парламенту. Президент України, застосувавши право вето, у своїх пропозиціях від 23.06.2004 до зазначеного Закону вже висловлювався негативно, акцентуючи увагу на тому, що таким чином, управління недержавною неприбутковою організацією фактично покладається на осіб, які представлятимуть органи законодавчої та виконавчої влади. А отже саме ці органи опосередковано і здійснюватимуть управління Моторним бюро. Страховики ж, які є членами цього об'єднання і фінансують його діяльність, фактично усуваються від управління нею. Це не відповідає загальновизнаним принципам управління об'єднаннями такого виду, суперечить статті 85 Конституції України щодо повноважень Верховної Ради України.

Усунення страховиків – членів МТСБУ від управління об’єднанням відбувається за Законопроектом не лише шляхом зміни принципу формування Координаційної ради МТСБУ, а й шляхом позбавлення Президії МТСБУ низки значущих функцій на користь Координаційної ради та Дирекції.

Зокрема, Законопроект віддає загальне керівництво діяльністю МТСБУ Дирекції, залишаючи за Президією лише роль спостерігача за всіма процесами, що відбуватимуться в діяльності МТСБУ і покладаючи обов’язок лише їх фінансування. Такі положення Законопроекту не узгоджуються з положеннями статті 122 Господарського кодексу України, якою передбачено, що господарські об’єднання мають вищі органи управління (загальні збори учасників), які формують виконавчі органи для вирішення питань поточної діяльності об’єднання, чим досягається належний контроль за оперативною діяльністю об’єднання з боку представників її учасників.

Законопроект передбачає передати Координаційній раді, що складатиметься лише з представників державних органів, також повноваження щодо призначення і звільнення членів Дирекції МТСБУ, формування централізованих  резервних фондів об’єднання та здійснення контролю за їх витрачанням. Таким чином, представники органів державної влади, які не підзвітні та непідконтрольні Загальним зборам членів МТСБУ, опосередковано через призначену та контрольовану ними Дирекцію, визначатимуть питання використання коштів централізованих страхових резервних фондів, які є страховими резервами страховиків.

Порушуючи законодавчі принципи господарювання в Україні, передбачені статтею 6 Господарського кодексу України, зокрема, принципи обмеження державного регулювання економічних процесів у зв'язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки та заборони незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини,  Законопроект має на меті узаконити неправомірне втручання держави у господарську діяльність МТСБУ, перетворивши об’єднання страховиків із організації, призначеної під контролем Держави в особі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, сприяти страховикам, що здійснюють цей вид страхування та несуть солідарну відповідальність один за одного, надійно виконувати свої зобов’язання, визначені Законом, основним з яких є своєчасна виплата страхових відшкодувань, на напівдержавну структуру з контрольними функціями за діяльністю страховиків.

Координаційна рада МТСБУ з органу нагляду і контролю за діяльністю об’єднання фактично перетворюється на орган управління, що суперечить не лише статті 122 Господарського кодексу України, а й, з огляду на те, що вона формуватиметься з представників державних органів, Конституції України, відповідно до статті 42 якої підприємницька діяльність депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування обмежується законом.

Відповідно до статті 39 Закону одними з основних завдань МТСБУ є здійснення виплат із централізованих страхових резервних фондів компенсацій та відшкодувань на умовах, передбачених цим Законом; управління централізованими страховими резервними фондами, що створюються при МТСБУ для забезпечення виконання покладених на нього функцій. За таких умов будь-яке неефективне управління такими фондами, що може потягти їх значне зменшення, неминуче призведе до додаткового фінансового навантаження на страховиків – членів МТСБУ. Водночас не маючи важелів впливу на управління такими фондами, до чого призведе зазначений Законопроект, страховики в кінцевому випадку будуть змушені нести відповідальність за дії непідконтрольних їм суб’єктів, що призведе до розмивання юридичної відповідальності в діяльності МТСБУ. Це суперечить статті 61 Конституції України, відповідно до якої юридична відповідальність суб’єкта носить індивідуальний характер.

Президент України, застосувавши право вето, у своїх пропозиціях від 07.04.2012 до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", відзначив, що покладення на Координаційну раду МТСБУ повноважень із встановлення порядку та умов формування при МТСБУ централізованих страхових резервних фондів та повернення коштів із цих фондів страховикам, затвердженню положень про централізовані страхові резервні фонди не відповідає її статусу органу, що здійснює нагляд і контроль за діяльністю МТСБУ (пункт 46.1 статті 46 Закону), адже Координаційна рада МТСБУ не може одночасно мати повноваження стосовно затвердження положень про порядок і умови формування централізованих страхових резервних фондів та повноваження з контролю за виконанням таких положень.

Міжнародний досвід у регулюванні цього виду страхування свідчить про те, що в країнах Європи, зокрема і в найближчих сусідів Польщі та Російській федерації,  управління подібного роду об’єднаннями здійснюється виключно страховиками, шляхом безпосередньої участі в діяльності органів управління чи делегування повноважень їх представникам. Тому Законопроект суперечить також і міжнародній практиці.
У зв’язку з наведеним просимо Вас при опрацюванні Законопроекту врахувати наведені обґрунтування та внести пропозиції щодо його відхилення при розгляді у Верховній Раді України, як такого, що суперечить Конституції України, нормам Господарського кодексу України, законів України, міжнародній практиці, не узгоджується з політикою Президента та Уряду України щодо зменшення надмірного державного регулювання та запровадження якого може призвести до значних негативних наслідків на ринку обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, зокрема, несе ризики невиконання покладених на Моторне (транспортне) бюро України та страховиків – членів Бюро своїх зобов’язань.

Прес-служба МТСБУ
за дорученням Президії МТСБУ

 

Обзор DEDALINFO