Страховой брокер
02.12.2005
Обращение Федерации страховых посредников Украины к Министру юстиции Украины пану Головатому С.В.
Федерація Cтрахових Посередників України
Federation of Insurance Intermediaries of Ukraine
04119 Україна, м. Київ
вул. Білоруська, 23 оф 70
тел/факс: +38 044 483-86-46
E-mail: fspu@ukr.net
www.fspu.com.ua
Міністру юстиціїї України
пану Головатому С.В.
Шановний Сергію Володимировичу!
Це звернення викликано критичною ситуацією, яка виникла на страховому ринку України. Своїми діями Державна Комісія з регулювання ринку фінансових послуг (надалі Держфінпослуг) проводить політику знищення інституту страхових брокерів. Причинами такого явища є те, що законодавча база по реголюванню діяльності страхових брокерів застаріла, а нова, що розробляється Держфінпослугами, представляє суб'єктивне трактування Закону України "Про страхування", у частині посередницьких послуг.
У розвинених країнах, що мають багатовікову історію розвитку ринку страхування, жоден закон про посередницьку діяльність не містить положень про порядок одержання винагороди страховими брокерами. Це прерогатива ринкових відносин, а не законодавчих актів держави. У всіх розвинених країнах основним каналом продажу страхових послуг є брокерські фірми. Наприклад, у США й Канаді до 95% усіх страхових послуг здійснюються через страхових брокерів. В Італії й Люксембурзі , відповідно, 92% і 90% страхових продуктів реалізуються через агентів і брокерів. У Великобританії посередники обслуговують 88% ринку, у Німеччині 87%. Дуже високий відсоток охоплення ринку брокерами в Нідерландах, Бельгії й Ірландії, відповідно, 68.0%, 65.2% і 65.0%. Дуже помітні кроки зробив Китай у розвитку свого страхового ринку. Якщо в 1980р. у країні була одна страхова компанія, то в 2000р. працювало вже 29 страхових компаній. У цей час на таку величезну країну доводиться всього 68 страхових компаній, у той же час є 1260 страхових брокерів. В 2003р. у Чехії, Польщі й Латвії були прийняті закони, що відповідають вимогам Директиви ЄС 92/2002 від 9 грудня 2002р. „Про страхове посередництво”.
Україна має найнижчі показники по інституту брокерів серед усіх європейських держав і країн СНД. У реєстрі Держфінпослуг зареєстроване всього 70 брокерів, які потенційно можуть обслуговувати 403 страхові компанії (один брокер доводиться на 5 страхових компаній). Частка брокерів на ринку non- lіfe страхування становить усього 3%.
У цей час Держфінпослугами розроблений новий варіант "Положення про порядок провадження діяльності страховими посередниками”. Даний проект „Положения..” не узгоджувався в повному обсязі з Федерацією страхових посередників України (надалі ФСПУ), об'єднанням страхових брокерів.
Страхові брокери не згодні з деякими вимогами цього документа, що защемляють їх право працювати в ринкових умовах. Основною проблемою є тверда позиція Держфінпослуг відносно порядку одержання комісійної винагороди брокерами з посиланням на статтю 15 Закону України „ Про страхування ”, зокрема , у п.4.2., підпункт в): „4.2. Страховий та перестраховий брокер не має права: в) за договорами страхування (перестрахування), укладеними за посередництвом страхового (перестрахового) брокера, отримувати винагороду від страховиків (перестраховиків)”. Дане "Положення .." в подальшому буде реєструватися в Міністерстві юстиції.
Дозволимо нагадати положення статті 15 Закону України "Про страхування" (третій абзац): "Страхові брокери – юридичні особини або громадяни, які зареєстровані у встановленому порядку як суб'єкти підприємницької діяльності та здійснюють за винагороду посередницьку діяльність у страхуванні від свого імені на підставі брокерської угоди з особою, яка має потребу в страхуванні як страхувальник".
Федерація страхових посередників України вже мала спілкування із профільним комітетом ВР України про зміну змісту статті 15 Закону України "Про страхування". В офіційній відповіді депутата Хомутиника В.Ю. про трактування статті 15, також підкреслюється, що „..у Законі не міститься прямої заборони щодо отримання комісійних від страховика”. Отже, на наш погляд, ця стаття не має заборонних положень відносно брокерської винагороди.
Така позиція Держфінпослуг може виштовхнути брокерів зі страхового ринку, як це трапилося з перестраховими брокерами після введення 3%-ного податку на перестрахову премію, якщо перестрахування проводиться при посередництві брокера.
Якщо не будуть забезпечені ринкові відносини , коли, або клієнт, або страхова компанія оплачують комісійну винагороду страховому посередникові , то інститут брокерів може зникнути. Особливо це помітно за результатами введення обов'язкового страхування громадянської відповідальності власників транспортних засобів з 1 січня 2005р. Тут ціна поліса стандартна, і комісійна винагорода будь-якого посередника чітко зазначена. Але якщо поліс буде виписаний за ціною держтарифа, то комісію брокеру буде платити страхова компанія. А це вже не відповідає вимогам Держфінпослуг. Але виписати поліс за ціною, меншої держтарифу на величину брокерських комісійних, також не можливо. Виходить замкнуте коло. Брокер поставлений у нерівні умови з іншими посередниками: страховим агентом, банком або будь-якої юридичною особою, що продають ці поліси за винагороду.
Нерівність умов роботи брокера, в порівнянні з іншими посередниками, змусило одну із брокерських фірм із іноземними інвестиціями звернутися до суду. Однак господарський суд першої та другої інстанції також не зміг вирішити цю суперечку через не чітке трактування статті 15, згаданого вище закону. У цей час Вищій господарський суд прийняв до розгляду цю справу, на 22 листопада ц.р. призначене повторне засідання суду по розгляду цієї справи.
Таким чином є необхідність розробки спеціального закону України "Про посередницьку діяльність у страхуванні" у відповідності з Директивою ЄС 92/2002, у п.1 преамбули якої зазначено, що "Страхові та перестрахові посередники грають центральну роль при продажі страхових і перестрахових продуктів у Співтоваристві". Такій закон існує у всіх країнах з розвитою економікою.
Європейська асоціація страхових посередників (BІPAR), членом якої є ФСПУ, надає підтримку діяльності страхових посередників України та готова допомогти в розробці закону, що відповідає вимогам Директиви ЄС 92/2002 по страховому посередництву. У липні 2005р. BІPAR звернулася з листом до Уряду України із застереженням про неправильне розуміння ролі брокерів на страховому ринку. Цей лист був висланий на адресу А. Кінаха, О.Рибачука, В.Пінзеника та В.Суслова. Однак у своїй відповіді пан В.Суслов знову послався на статтю 15 Закону України "Про страхування", мотивуючи необхідність її зміни, та зазначил що Держфінпослуг тільки здійснює контроль над діяльністю страхових брокерів відповідно до законодавства, але не має право законодавчої ініціативи. Просимо Вашого сприяння в рішенні цього питання, особливо при реєстрації вищезгаданого проекту "Положення ..".
Заздалегідь вдячні за розуміння та небайдужість до ринку страхових посередників в Україні.
З повагою,
Директор
ОП “Федерація страхових
посередників України” С.В. Іншаков
Здесь Вы можете прочесть это письмо на русском языке
Материалы по теме:
12.07.2024:
ТОП-20 страховых брокеров мира
12.03.2025:
Перестрахование военных рисков в Украине