Новости ДедалИнфо

Приховані санітарні втрати та тиск на медиків: криза військової юстиції
Під час ведення бойових дій у підрозділах ЗСУ були зафіксовані непоодинокі випадки тиску на медичних працівників з боку командування з метою приховати санітарні втрати. Суть проблеми зводилась до того, що медиків змушували:
- не евакуйовувати поранених;
- не фіксувати поранення у службових журналах;
- оформлювати фіктивні відмови від лікування.
У низці випадків військові медики, які не погоджувались на подібні порушення, зазнавали дисциплінарного тиску, позбавлення доплат або переслідування за службовими ознаками. Такі дії не лише підривають систему військово-медичного забезпечення, а й спотворюють картину реального бойового стану частин, створюючи ілюзію повної боєздатності.
Службові перевірки у таких випадках виявилися формальними, без наслідків для ініціаторів незаконних наказів. Наявність формального представника з прав військовослужбовців при Президентові не забезпечує реального контролю через відсутність повноважень і незалежності. Для подолання цієї кризи необхідно впровадити інституційно незалежну вертикаль контролю.
Пропозиції:
- Законодавче створення військового омбудсмена, підконтрольного Верховній Раді, з правом перевірок і незалежними повноваженнями.
- Відновлення системи військової прокуратури та військових судів.
- Внесення змін до Дисциплінарного статуту ЗСУ щодо відповідальності за тиск на медичних працівників та перешкоджання медичній евакуації.
- Впровадження цифрової системи обліку поранень і ротацій, яка фіксує санітарні втрати незалежно від командного складу.
- Створення тимчасового наглядового органу при профільному комітеті Верховної Ради України з аналізу системних порушень у військово-медичній сфері.
Надання допомоги пораненим — це не лише питання гуманності, а й показник рівня відповідальності держави перед тими, хто її захищає.
Чи існують посади військових омбудсменів у країнах НАТО?
Так, у багатьох країнах НАТО діє інститут військового омбудсмена, але в різних формах:
- Німеччина – один із найкращих прикладів. Там з 1956 року діє "Der Wehrbeauftragte des Bundestages" — Уповноважений Бундестагу у справах збройних сил. Він є частиною парламентського контролю над армією, має повноцінні юридичні повноваження, може проводити розслідування, вимагає відповіді від МО, відвідує військові частини без попередження.
- Канада – Ombudsman for the Department of National Defence and the Canadian Armed Forces. Має широку автономію, звітує напряму міністру оборони, опікується як службовими, так і побутовими проблемами військових.
- Норвегія, Нідерланди, Фінляндія, Данія – мають аналогічні структури, які часто є незалежними від уряду, а підзвітні парламенту.
- США – не мають класичного "омбудсмена", але діє Inspector General of the Department of Defense (DoD IG), який виконує функцію нагляду, включно з порушеннями прав військовослужбовців. Також діє система congressional casework – коли конгресмен або сенатор бере під контроль скаргу солдата.
У жодній країні НАТО немає "весільного генерала" на кшталт Решетилової – там посада омбудсмена або інспектора має реальні повноваження і фінансування, незалежність від політичної волі виконавчої влади.
Материалы по теме:
Обзор DEDALINFO
-
Новости интернет-партнеров
Обрушение моста в Балтиморе окажет ограниченное влияние на перестраховщиков – Fitch -
Почитаем прессу
Річниця руйнівного землетрусу в Туреччині: як "звичайна домогосподарка" розкрила правду про загибель своєї родини -
Новости ДедалИнфо
Финансовое обеспечение презумпции виновности строителей в плане реализации качественного и успешного выполнения своих проектов.