Новости ДедалИнфо

Размер текста
10.09.2025

Чому “ефективність” ВР — це лише точкова реакція, а не стратегія

Хочу звернути увагу на контраст між тим, як працює Конгрес США за мирних умов, і як — наша Верховна Рада в умовах війни.

Що відбулося в Україні

Депутат Ігор Копитін, який очолює підкомітет з питань оборонної промисловості та технічної модернізації, звітує про реалізацію низки законопроектів:

  • податкові пільги для ВПК,
  • реформа Укроборонпрому,
  • звільнення від ПДВ імпорту ПЗ,
  • винагороди військовим,
  • надання спецзв’язку повноважень по РЕБ.

Інтерв’ю свідчить, що парламент «працьовує» — але ці ініціативи носять точковий, авральний характер, а не демонструють системного стратегічного підходу [1].

А от хто такий Копитін?

Чинне ім’я підкомітету асоціюється із людиною без відповідного фахового досвіду. Ще до війни Ігор Копитін був власником автосервісу у Миколаєві. Тим часом, медіа виявили, що депутат придбав елітну квартиру в Києві, яка явно не співвідноситься із його офіційними доходами. Можна поспекулювати, чи росте підтримка ВПК — або йдеться про lobby, а не виробниче напрацювання [2].

А тепер — погляд зі США

  • Конгрес США ухвалює SPEED і FoRGED [3] — саме як системні закони, що створюють довготривалі інституції (RAPID, портфельне управління, бюджетну гнучкість) та парламентський контроль Procurement і програм.
  • Наприклад, в рамках проекту Atlantic Resolve працюють спеціальні інспектори (OIG), які займаються аудитом оборонної допомоги [4,5,6].
  • І навіть коли йдеться про дрони — Конгрес проводить слухання й змушує Пентагон чітко звітувати про закупівлі і стандарти у сфері UAV [7].

Тобто — ефективність та контроль — це не часткові реакції на виклики, а цілісна, структурована система.

Висновок

  • Українська Верховна Рада ухвалює важливі закони. Але ці рішення — фрагменти, не об’єднані в систему.
  • Конґрес США створює структури й рамки, що працюють незалежно від зовнішніх обставин.
  • І щоб мати справжню стійкість і оборонну ефективність, Україні потрібні люди з фахом і відповідальні інституції, а не випадкові політики, без відповідального бекґраунду.

Як на мене, звертатися з цим питанням до Ігоря Копитина було б отримати лише формальну відповідь. Ми ж прагнемо інституційних реформ, а не піару.

Джерела:

1. Закони, на яких тримається оборонка. Розмова з депутатом про зміни, які готує парламент. https://glavcom.ua/interviews/zakoni-na-jakikh-trimajetsja-oboronka-rozmova-z-deputatom-pro-zmini-jaki-hotuje-parlament--1073998.html/#google_vignette

2. "Слуга народа" переехал из николаевской обшарпанной многоэтажки в элитный ЖК на Печерске: СМИ обвиняли его в лоббизме. https://www.obozrevatel.com/ekonomika-glavnaya/analytics-and-forecasts/sluga-naroda-pereehal-iz-nikolaevskoj-potrepannoj-mnogoetazhki-v-elitnyij-zhk-na-pecherske-v-smi-obvinyali-ego-v-lobbizme.htm

3. Ібрагім Габідулін. Оборонне управління під час війни: що Рада має зробити прямо зараз. https://opk.com.ua/%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B5-%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BF%D1%96%D0%B4-%D1%87%D0%B0%D1%81-%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8-%D1%89%D0%BE-%D1%80/

4. Ukraine Oversight. https://www.ukraineoversight.gov/Oversight-Work/Reports-to-Congress/

5. Pentagon inspector general: Ukraine is 'job one' for defense oversight. https://www.voanews.com/a/pentagon-inspector-general-ukraine-is-job-one-for-defense-oversight/7787995.html/

6. DoD stands up joint interagency task force for counter-UAS. https://federalnewsnetwork.com/defense-news/2025/07/dod-stands-up-joint-interagency-task-force-for-counter-uas/

7. Clearing the Path: Reforming Procurement to Accelerate Defense Innovation. https://oversight.house.gov/hearing/clearing-the-path-reforming-procurement-to-accelerate-defense-innovation/

 

Обзор DEDALINFO