Почитаем прессу
Регулювання брокерської діяльності в Польщі
У Польщі правила роботи у сфері страхового посередництва визначає Закон "Про страхове посередництво". Він є частиною пакета нових законів для сектора страхування, метою якого є, серед іншого, адаптація польських законів до вимог Європейського Союзу. Ці закони набули чинності з 1 січня 2004 року.
Два нових аспекти, які суттєво впливають на роботу брокера, це визначення обсягу і форми діяльності, а також мінімальної вартості суми страхування цивільної відповідальності брокерів.
Обсяг діяльності брокера визначає одна з перших статей закону. Згідно з нею, діяльність брокера - це "діяльність від імені або для суб'єкта, який потребує страхового захисту, що полягає в підписанні або приведенні до підписання договору страхування, проведенні підготовчих дій для підписання договору страхування, а також в участі в управлінні та виконанні договорів страхування також у випадку, якщо мова йде про страхове відшкодування". Отже, брокер діє на користь страхувальника і надає йому підтримку при укладанні договору страхування зі страховою компанією. Одним зі специфічних завдань брокера, що визначено законом, є "надання письмової поради, яка грунтується на багатобічному та ретельному аналізі доступних пропозицій страхування, достатньому для розробки рекомендації найбільш вигідного договору страхування, а також письмове пояснення позиції, на якій грунтується рекомендація". Запис є для клієнта засобом вибору страхування, а також збільшує його безпеку.
У рамках адаптації польського законодавства до вимог Європейського Союзу, у тому числі до Директиви "Про страхове посередництво", було введено обов'язкове страхування цивільної відповідальності у зв'язку із брокерською діяльністю. Метою цього страхування є піклування про інтереси клієнта у випадку незадовільної поради брокера, а також захист брокера від цих наслідків. У перехідний період до 15 січня 2005 року, коли Польща була змушена прийняти розмір страхової суми згідно з Директивою (1 млн. євро щодо одного страхового випадку і 1,5 млн. євро щодо усіх випадків) розмір суми страхування визначався шляхом визначення мінімальної вартості 50 тис. євро щодо одного страхового випадку і всіх подій.
Незважаючи на відсутність законодавчого визначення розміру суми страхування цивільної відповідальності брокерів, до січня 2004 року Товариство польських страхових і перестрахувальних брокерів рекомендувало суму страхування в розмірі як мінімум $100 тис.
Обов'язкове застосування страхових сум, обов'язкових у Євросоюзі, викликала у Польщі широку дискусію над впливом змін на ринок посередників (мультиагентів та брокерів). Високі внески на страхування цивільної відповідальності можуть стати причиною значної консолідації ринку, на якому залишаться тільки найбільші суб'єкти, які зможуть витримати високі страхові платежі. Розглядаються такі рішення: вивести з області цивільної відповідальності навмисну вину брокера, введену до закону про обов'язкове страхування, а також створення Товариства взаємного страхування (TUW) або союзу членської взаємності в існуючому вже Товаристві польських страхових і перестрахувальних брокерів. Такі рішення дозволять визначити внески на страхування цивільної відповідальності брокера в розмірі, можливому для схвалення брокерами за одночасного виконання умов Директиви "Про страхове посередництво".
До кінця 2003 року Комісія з нагляду за страхуванням і пенсійними фондами видала 1485 дозволів на брокерську діяльність, у тому числі 1447 в області страхування (1111 фізичним особам і 336 юридичним особам) і 38 в області перестрахування (відповідно 9 і 29). Для порівняння: кількість реєстрацій страхових агентів до кінця 2003 року перевищила 300 000 5 (число осіб, які працюють страховими агентами до кінця 2003 становило 160 646).
Співробітництво між брокером і страховою компанією визначає договір про комісійну оплату праці (куртажна угода). Куртажна угода містить встановлений розмір куртажу, визначений у відсотках від страхових платежів, форму виплати куртажу, терміни виплати, спосіб інкасового внеску, а також інші норми, що стосуються співробітництва між страховою компанією і брокером, наприклад, обслуговування договору або врегулювання збитків. Відносини брокера зі страховиком містяться в законі "Про страхове посередництво", в якому значиться, що брокер не може бути зв'язаний ніяким іншим договором зі страховою компанією, крім договору, що визначає спосіб розрахунків у зв'язку з наданням брокерських послуг, а також договору страхування, на основі якого брокер є застрахованим або страхувальником.
Незважаючи на рішення про оплату комісійних страховиками, у 2003 з'явилася спроба зміни закону і введення запису: "брокер отримує оплату праці від суб'єкта, що замовив брокерові виконання цих дій". Заходи, вжиті Товариством і Палатою брокерів, а також підтримка BІPAR стали причиною того, що зміни не були введені. Одним з найважливіших аргументів був факт збереження прийнятого у світі, а, насамперед , у Європейському Союзі рішення - комісійні виплачує страховик; а також рівноправне відношення до страхових посередників. Якщо працю брокера оплачував би клієнт, а інших агентів і мультиагентів страхові компанії, рівновагу було б порушено.
Можлива для розгляду також модель, у якій комісійні брокеру виплачує клієнт. Страховий платіж у такій моделі надається клієнтові в розмірі нетто (для погашення страхових претензій), а також комісійних для брокера. У такому випадку клієнти, які шукають найнижчу ціну, віддають перевагу брокерам із найнижчими комісійними.
Модель, у якій комісійні брокеру виплачує страховик не є досконалою. Брокери можуть забути свою роль порадника клієнта і, замість рекомендації надійного страхування, вигідного з погляду клієнта, вони стануть пропонувати договори, від яких одержать найбільші комісійні. У такому випадку брокер може пропонувати страховика, що виплачує або найвищі комісійні, або, так звані, надкомісійні, тобто додаткові комісійні, що обчислюються, наприклад, від повної суми страхових платежів, внесеної брокером у страхову компанію, або від збитковості клієнтів.
Певним захистом від вищеописаної, невигідної з погляду клієнта, практики, є інформування клієнта про розмір комісійних за укладення певного договору страхування. Звичайно, це не виключає практики виплати надкомісійних.
Поки що немає вигідного рішення, яке зможе об'єднати інтереси всіх: клієнтів (укласти найбільш вигідний договір страхування за найменшою ціною), брокерів (отримати найвищі комісійні) і страховиків (залучити найбільшу кількість клієнтів).
В усіх моделях, зазначених вище, важливу роль відіграють аспекти підвищення кваліфікації та етики.
Завдяки поглибленим знанням, брокери стануть більш ефективними порадниками і зможуть краще оцінювати потреби клієнтів. Точне визначення ризиків, що вимагають страхування (забезпечення) і на ньому заснований пошук оптимальної для клієнта страхової програми можуть стати важливішими, ніж тема комісійних.
Етичний кодекс страхового брокера, який регулює, між іншим, аспекти оплати праці, збудить довіру на ринку і стане рекламою для брокерів, що дотримуються цих правил.
Для правильного функціонування співробітництва клієнтів із брокерами дуже важливою є свідомість клієнтів. Саме клієнт приймає остаточне рішення, яке повинно спиратися не тільки на рекомендації брокера, а також на їхнє обгрунтування. Клієнт, працюючи з брокером і вимагаючи поради, а не пропозиції послуг, зможе приймати більш свідомі рішення, якими в майбутньому він буде задоволений. Врешті-решт це клієнт (страхувальник) - є джерелом прибутку як для брокера, так і для страхової компанії.